shadou


BMW řady 5 - E34

05.05.2010 19:06

14.03.2007 Motožurnál>Autobazar

Týden co týden, konkrétně každou středu se v Motožurnálu zabýváme ojetými auty, abyste mohli nejen ušetřit peníze při koupi vozu, ale hlavně, abyste nekoupili zajíce v pytli. Auto, které dnes nabídneme v našem pomyslném autobazaru, patří k produktům luxusních německých značek, přesto se už dá pořídit i za pár desítek tisíc korun. Je to hlavně tím, že vzniklo skoro před 20 lety. Přesto je u nás stále velmi oblíbené a žádané. Už by to asi chtělo prozradit, o jaké auto vlastně jde. Řeč bude o generaci pětkové řady bavorské automobilky BMW, která měla interní označení E34 a představena byla v roce 1988. 

Oproti svému předchůdci byla tato pětková generace velkým skokem v technice i rozměrech. Za podstatnou změnu se dá považovat také její design, který jasně ukázal, jak budou příští modely BMW vypadat. Handicapem bylo ve své době opožděné uvedení oblíbené verze kombi, která doplnila variantu sedan až v roce 1991. O kvalitách zmiňované pětkové řady BMW svědčí fakt, že ji aktuálně předposlední generace vystřídala až po 7 letech, tedy v roce 1995. BMW E34 se ve své době stalo vzorem ve vyšší střední třídě aut. Výkonné motory, perfektní sportovní jízdní vlastnosti, pohodlí, vzorná ergonomie, nadčasový design, špičkové zpracování a nadprůměrná spolehlivost - tím vším se mohla tehdejší "pětka" pochlubit. Také proto je v českých autobazarech pořád poměrně žádaná, přestože jsou nabízené vozy už hodně opotřebované. Na to pozor, upozorňuje Petr Barták ze znaleckého ústavu IBS Expert.

"Z hlediska ceny je tento vůz pro příznivce značky BMW velice zajímavý, ale na druhé straně je samozřejmě nutné počítat s tím, že takto starý vůz už toho bude mít hodně za sebou, a že speciálně tato vozidla řidiči nijak nešetří. Do dalšího provozu je potom potřeba věnovat nemalé částky a velkou pozornost stavu vozidla jak při koupi tak při provozu."

Navíc naprostá většina těchto vozů BMW řady 5 byla dovezena individuálně a tudíž jako havarované, což může při dalším provozu způsobit problémy. Co se týká opakujících se závad, občas se objevily problémy s hlavou motoru, a to jak u benzínového tak u naftového provedení. Pokud má spojka tendenci škubat, je to signál, že bude potřeba vyměnit lamelu nebo celou spojku. Další častější závady spojené s BMW řady pět ročníků 88-95 přidává odborník na ojeté vozy z Autopointu Jan Veselý.

"U prvních vyráběných modelů byl problém s plastovým vodním čerpadlem, které se často vylámalo a způsobilo přehřátí motoru. Později pak bylo nahrazeno ocelovým čerpadlem. Viskózní spojky na ventilátorech chlazení mají za následek nesepnutí chladící vrtule. Pokud je viskózní spojka zralá na výměnu, tak by si měl posluchač připravit zhruba 4 000 korun. Téměř každý vůz vyžaduje výměnu čepů a silentbloků na přední nápravě. Občas se objevují závady přístrojových desek řízených elektronikou a nedá se s nimi nic moc dělat. Zbývá tedy jen výměna celého komponentu."

Celkově se BMW 5 s označením E34 může pochlubit bohatou nabídkou motorů, jenže první tři roky výroby citelně chyběl silný naftový motor. Diesel s výkonem 85 kilowatů nemohl stačit. Problém vyřešila bavorská automobilka v roce 1991 nabídkou zbrusu nového motoru 2.5 Tds s výkonem 105 kilowatů, který naopak patřil ke špičce ve své kategorii a i dnes je o něj v autobazarech velký zájem. Za zmínku stojí také rozšíření nabídky o verzi 4x4 ve stejném roce. Zapomenout bychom neměli ani na oblíbenou sportovní benzínovou verzi označenou M5 zprvu s výkonem 232 kilowaty, později s výkonem 250 kilowatů. Obecně platí, že benzínové motory pro tuto generaci pětkového bavoráku byly hodně žíznivé. Jak jsme říkali v úvodu, ceny tohoto BMW už jsou dnes víc než příznivé. Konkrétněji Petr Barták.

"Ceny nejstarší vozidel vyrobených v 80. letech se pohybují od 20 000 do 35 000 korun. Za vozy ze začátku 90. let zaplatíte od 30 000 do 65 000 korun. Zde samozřejmě záleží na technickém stavu, který by měl být dobře prověřen. Ceny vozidel z konce výroby, řekněme z roku 1995, se pohybují okolo hranice 100 000 korun."

Naopak v případě opravy BMW řady 5 ročníků 88-95 počítejte s vyššími náklady, což se týká i náhradních dílů. Orientační ceny těch originálních včetně DPH přibližuje Jan Veselý.

"Za přední světlomet zaplatíte 11 800 korun a za přední blatník 7 700 korun. Přední nárazník stojí 12 400 korun, na sportovní verzi M stojí přední nárazník 21 300 korun. Poslední díl výfuku pořídíte za 11 200 korun."

Historie pohonných jednotek a karosářských variant:
1988: začátek výroby - 4 dv. sedan
2.0 - 95 kW, 2.5 - 125 kW, 3.0 - 138 kW, 3.5 - 155 kW
2.4 Td - 85 kW
1989: M5 3.5 - 232 kW
1990: 2.0 - 110 kW, 2.5 - 141 kW
1991: Touring (kombi), verze 4x4
2.5 Tds - 105 kW
1992: 3.0 - 160 kW, 4.0 V8 - 210 kW, M5 4.0 V8 - 250 kW
1993: 1.8 - 83 kW
1995: ukončení výroby, nástup generace E39

Plusy a mínusy:
+ jízdní vlastnosti
+ prostornost a pohodlí
+ solidnost

- vysoká spotřeba
- drahý servis a ND
- problematický původ některých vozů

BMW E34 1988-1995
Autor:    auta.yauto.cz

—————

Zpět